Po pierwsze należy wiedzieć, że 100 ml kawy filtrowanej Arabica zawiera średnio 80 mg kofeiny, a w przypadku kawy filtrowanej Robusta nawet 160 mg kofeiny. W małym, 30-ml ekspresie znajduje się około 55 mg kofeiny (jeśli jest to kawa arabica) i 100 mg (jeśli jest to robusta).

Wbrew powszechnemu przekonaniu, kofeina znajduje się nie tylko w kawie: jest ona również obecna w niektórych napojach energetycznych (w ilości około 30 mg na 100 ml), a nawet w niektórych suplementach diety i lekach (leki na migrenę, przeciwbólowe itp.).

Kawa w ciąży: czy jest szkodliwa dla płodu?

Nadmierne spożycie kawy podczas ciąży (tj. więcej niż 4-5 kaw dziennie) może rzeczywiście mieć negatywny wpływ na zdrowie płodu. W szczególności możemy zaobserwować nadpobudliwość tętna płodu, tj. nieprawidłowe przyspieszenie tętna płodu.

Do tej pory nie stwierdzono efektu fetotoksycznego związanego z regularnym i umiarkowanym spożyciem kawy w czasie ciąży: kawa nie jest zatem odpowiedzialna za wady rozwojowe płodu. Zaleca się, aby kobiety w ciąży ograniczyły spożycie kofeiny (kawy i napojów energetycznych) do maksymalnie 300 mg dziennie. Odpowiada to 3 espresso z robusty lub 3 filiżankom (100 mL) kawy filtrowanej.

Czym można zastąpić kawę w czasie ciąży?

Osoby uzależnione od kawy powinny zatem ograniczyć jej spożycie w czasie ciąży, aby zapewnić zdrowy rozwój płodu. Oto kilka pomysłów na substytuty, które można wypróbować.

1. Rooibos. Ten „bezkofeinowy” napój, pochodzący z Afryki Południowej, przygotowuje się w taki sam sposób jak herbatę, uzyskując czerwony napój, który można pić na gorąco lub na zimno, z cukrem i/lub mlekiem. Na rynku jest wiele rooibosów smakowych – z owocami, przyprawami, kwiatami. Każdy znajdzie tu coś dla siebie.

2. Napary. W ostatnich latach wróciły do mody! Dla kobiet w ciąży (szczególnie w pierwszym trymestrze ciąży) polecamy herbatę imbirową, która łagodzi mdłości – dodajemy kilka kropel miodu, aby uzyskać słodki smak.

3. W sklepach, najlepiej tych ekologicznych, można znaleźć „kawę jęczmienną” i „kawę orkiszową”: bez kofeiny, te napoje, które bardzo przypominają kawę, są doskonałe dla zdrowia, ponieważ są źródłem błonnika, minerałów (magnezu, fosforu, wapnia) i witamin.

Czy w czasie ciąży można zastąpić kawę herbatą?

Tak, ale z umiarem. W dużych dawkach herbata ogranicza przyswajanie żelaza przez organizm. Istnieje ryzyko anemii i znacznego zmęczenia kobiety ciężarnej, co może mieć istotne konsekwencje dla przebiegu ciąży i porodu.

Zdjęcie autorstwa freestocks.org z Pexels