Ten zły nawyk jest częścią zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych. Polega na kompulsywnym drapaniu się lub łapaniu za skórę. Jak więc się go pozbyć?

Istnieje mnóstwo „złych” nawyków urodowych, takich jak obgryzanie paznokci czy rozdrapywanie pryszczy (by wymienić tylko kilka). Trudno jest oprzeć się chęci pozbycia się tego nieestetycznego zaskórnika, zwłaszcza jeśli znajduje się on w szczególnie widocznym miejscu, obgryzaniu paznokci z nudów lub z niepokoju, czy też złuszczaniu martwego naskórka na ustach (co może być jeszcze bardziej widoczne w przypadku szminki). Jednak kiedy te zachowania stają się kompulsywne, że stają się problematyczne. Systematyczne złuszczanie skóry warg może być istotną formą zaburzenia, które nie musi kończyć się na ustach. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnicę pomiędzy pozbywaniem się irytującego martwego naskórka, a ciągłą, niekontrolowaną potrzebą robienia tego.

Jak przestać „bawić się” ustami?

Istnieje kilka łatwych, codziennych zmian, które mogą utrudnić ten irytujący nawyk. Po pierwsze, staraj się mieć zajęte ręce. Dzierganie, malowanie lub inne czynności manualne mogą pomóc przekierować nerwową, lub niespokojną energię. Zwiększenie ilości spożywanych witamin i wody pomoże również Twojej skórze zachować zdrowie i nawilżenie (zmniejszając ryzyko spierzchniętych ust, które stają się łatwe do pogryzienia). Kolejny trick? Śledź swoje ataki. Spróbuj zauważyć, co je wywołuje: co myślałeś lub robiłeś w tym czasie? Czy było coś, co sprawiło, że byłeś zdenerwowany, niespokojny lub zmartwiony? Spisanie swoich popędów może pomóc w zrozumieniu i kontrolowaniu zaburzenia.

Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie przestać, pomocna może być również terapia. Podczas terapii behawioralnej ludzie uczą się identyfikować i przewidywać swoje wyzwalacze pociągania za skórę i ostatecznie są w stanie zastąpić zachowania manipulujące skórą bardziej produktywnymi, które zarówno wygaszają destrukcyjne nawyki, jak i pozwalają skórze się zagoić.

Zdjęcie autorstwa MART PRODUCTION z Pexels