Niedobór magnezu jest zaburzeniem elektrolitowym, które wpływa, czasami w sposób niezauważalny, na ważne narządy i tkanki organizmu ludzkiego, szczególnie te związane z wymagającą aktywnością fizyczną.

Magnez jest niezbędnym minerałem dla wielu funkcji w organizmie. Niski poziom tego ważnego składnika odżywczego prowadzi do dolegliwości serca, nerek, mięśni, kości, a nawet samej aktywności mózgu.

Zalecane dzienne wchłanianie tego pierwiastka u osoby dorosłej szacuje się na 300-400 mg, w zależności od płci i wieku danej osoby. Ogólnie rzecz biorąc, takie spożycie można osiągnąć dzięki zrównoważonej diecie zawierającej produkty roślinne i inne pokarmy bogate w magnez.

Ponieważ niedobór magnezu, czyli hipomagnezemia, występuje rzadko i często jest trudny do wykrycia przez człowieka, ważne jest, aby znać główne objawy niedoboru magnezu w organizmie człowieka.

Objawy niedoboru magnezu w organizmie

Niedobór magnezu w organizmie zazwyczaj nie daje wyraźnych objawów u osoby cierpiącej. Z reguły nawet jeśli takie objawy się pojawiają, nie są one związane z chorobą, a to uniemożliwia odpowiednio wczesne zajęcie się problemem.

Mimo to, istnieje szereg objawów, na które należy zwrócić uwagę, ponieważ mogą one być związane z niskim poziomem magnezu w organizmie. W ten sposób możesz podjąć niezbędne kroki, aby zoptymalizować swój stan zdrowia.

Poniżej przedstawiamy kilka typowych objawów niedoboru magnezu, na które należy zwrócić szczególną uwagę, aby uniknąć dalszych konsekwencji.

1. Bóle mięśni.

Uczucie mrowienia, drętwienia, skurcze lub napięcie w niektórych tkankach mięśniowych ciała może być spowodowane deficytem tego minerału, zwłaszcza jeśli osoba dotknięta chorobą jest sportowcem i ze względu na swoją aktywność wymaga wyższego stężenia tego składnika odżywczego.

2. Zmęczenie i osłabienie.

Nawracające zmęczenie i uczucie niezdolności do wykonywania różnych czynności, a nawet jakiejkolwiek czynności, to również częste objawy niewłaściwego funkcjonowania organizmu.

3. Arytmia serca.

Jedną z funkcji magnezu jest kontrola ciśnienia krwi. Nadciśnienie tętnicze lub nieregularny rytm serca to objawy, na które należy zwrócić uwagę.

4. Bóle głowy.

Te same problemy z ciśnieniem krwi mogą powodować ciągłe bóle głowy, w tym migrenowe bóle głowy, głównie związane z innymi przyczynami. Należy jednak wziąć to pod uwagę w przypadku podejrzenia niedoboru magnezu.

5. Wahania nastroju.

Magnez reguluje również aktywność mózgu. Kiedy układ nerwowy jest zmieniony, mogą wystąpić wielokrotne epizody wahań nastroju, zaburzenia emocjonalne, takie jak lęk, stres i depresja.

6. Problemy trawienne.

Magnez jest naturalnym środkiem przeczyszczającym. Minerał ten jest często zawarty w produktach, aby ułatwić czynności trawienne w ogóle. Odpowiednie stężenie tego pierwiastka może zapobiegać zgadze, bólom brzucha i zaparciom.

7. Zaburzenia snu i oczu.

Brak tego minerału w organizmie może wpływać na aktywność snu, powodując bezsenność i nadpobudliwość. Może to być również związane z mimowolnymi ruchami gałek ocznych, takimi jak oczopląs, z powodu tego samego zaburzenia równowagi w centralnym układzie nerwowym.

Co może być przyczyną niedoboru magnezu?

Hipomagnezemia może wynikać z różnych przyczyn. Brak magnezu w organizmie może być związany z zaburzeniami odżywiania, niezdrowymi nawykami, aktywnością wymagającą wysiłku fizycznego lub stosowaniem niektórych leków. W każdym przypadku, należy wziąć pod uwagę możliwe przyczyny niedoboru, w celu przyjęcia niezbędnych środków, które pomogą zapewnić zdrowe życie.

Niektóre z przyczyn związanych z niedoborem magnezu w organizmie są następujące

1. Niedożywienie.

2. Nadmierne spożycie alkoholu.

3. Przewlekła biegunka.

4. Problemy z nerkami lub metabolizmem.

5. Zespoły złego wchłaniania składników odżywczych.

6. Stosowanie leków moczopędnych.

7. Nadmierne pocenie się.

8. Wysoce wymagająca aktywność fizyczna lub sportowa.

9. Ciąża.

Co robić, jeśli masz niedobór magnezu?

Odpowiedni poziom magnezu jest niezbędny do prawidłowego rozwoju różnych funkcji organizmu. Najważniejsze w obliczu stanu hipomagnezemii jest poprawienie nawyków, głównie żywieniowych, zidentyfikowanie możliwych przyczyn deficytu oraz poszukiwanie alternatywnych rozwiązań, takich jak stosowanie suplementów, które pomogą wyrównać poziom magnezu wymagany przez organizm.

Zdjęcie autorstwa MART PRODUCTION z Pexels