Zdrowa dieta to przede wszystkim dieta zbilansowana i zróżnicowana. Nie ma ścisłych ograniczeń, nie ma listy zakazanych pokarmów ani konkretnych limitów czasowych. Wyjaśniamy szczegółowo, jak działa zdrowe odżywianie i dlaczego ważne jest zachowanie równowagi w jedzeniu.

Dlaczego ważne jest, aby cały czas odżywiać się prawidłowo

Zdrowe odżywianie można porównać do długoterminowej inwestycji. Jeśli dziś zjesz sałatkę zamiast chipsów, jutro najprawdopodobniej nie wystąpią żadne znaczące zmiany w zdrowiu. Jeśli jednak przez cały czas będziesz stosować zbilansowaną dietę, Twoje zdrowie się poprawi.

Waga wróci do normy

Nadwaga może przyczynić się do rozwoju różnych chorób. Zwykła taśma miernicza może być pomocna w określeniu ryzyka patologii. Musisz zmierzyć obwód talii — normalnie obwód talii u kobiet nie powinien przekraczać 80 cm, u mężczyzn 94 cm. Jeśli obwód talii przekracza 88 cm u kobiet i 102 cm u mężczyzn, znacznie zwiększa się ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu chorób układu krążenia, zaburzeń metabolizmu węglowodanów i niektórych nowotworów.

Poprawi się funkcjonowanie przewodu pokarmowego

Zrównoważona dieta zakłada spożywanie dużej ilości zielonych warzyw. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie. Stanowi to około pięciu porcji. Aby przestrzegać tego zalecenia, owoce i warzywa powinny być dodawane do prawie każdego posiłku.

Błonnik, który jest bogaty w pokarmy roślinne, ma dobry wpływ na trawienie. Jego włókna nie są trawione w żołądku i trafiają do jelita grubego, gdzie stają się pokarmem dla pożytecznych bakterii. Błonnik wspomaga przemianę materii i zapobiega zaparciom. Ponadto, fermentowane produkty mleczne mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie przewodu pokarmowego i powinny być włączone do zdrowej diety, jeśli nie masz niedoboru laktazy.

Pojawi się energia i normalizuje się sen

Trzymanie się spożycia kalorii i równowagi składników odżywczych zapewni Twojemu organizmowi wystarczającą ilość energii. Łatwiej będzie Ci radzić sobie z codziennymi czynnościami i prowadzić aktywny tryb życia.

Zdrowa dieta może również pomóc Ci dobrze się wyspać. Wpływ pożywienia na jakość nocnego wypoczynku został potwierdzony badaniami. Naukowcy znaleźli związek między nadmiernym spożyciem słodkich i tłustych pokarmów a faktem, że uczestnicy eksperymentu byli mniej skłonni do przejścia w głęboką, regenerującą fazę snu. Często też budzili się w nocy. Jeśli nie miałeś dobrego snu w nocy w długi czas, jest to powód, aby ponownie rozważyć swoją dietę w ogóle i kolacje w szczególności.

Zdjęcie autorstwa Lisa z Pexels