Redakcja poleca Zdrowie

Jak działa zbilansowana dieta i dlaczego ważne jest, aby się jej trzymać?

dieta

Zdrowa dieta to przede wszystkim dieta zbilansowana i zróżnicowana. Nie ma ścisłych ograniczeń, nie ma listy zakazanych pokarmów ani konkretnych limitów czasowych. Wyjaśniamy szczegółowo, jak działa zdrowe odżywianie i dlaczego ważne jest zachowanie równowagi w jedzeniu.

Dlaczego ważne jest, aby cały czas odżywiać się prawidłowo

Zdrowe odżywianie można porównać do długoterminowej inwestycji. Jeśli dziś zjesz sałatkę zamiast chipsów, jutro najprawdopodobniej nie wystąpią żadne znaczące zmiany w zdrowiu. Jeśli jednak przez cały czas będziesz stosować zbilansowaną dietę, Twoje zdrowie się poprawi.

Waga wróci do normy

Nadwaga może przyczynić się do rozwoju różnych chorób. Zwykła taśma miernicza może być pomocna w określeniu ryzyka patologii. Musisz zmierzyć obwód talii — normalnie obwód talii u kobiet nie powinien przekraczać 80 cm, u mężczyzn 94 cm. Jeśli obwód talii przekracza 88 cm u kobiet i 102 cm u mężczyzn, znacznie zwiększa się ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu chorób układu krążenia, zaburzeń metabolizmu węglowodanów i niektórych nowotworów.

Poprawi się funkcjonowanie przewodu pokarmowego

Zrównoważona dieta zakłada spożywanie dużej ilości zielonych warzyw. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie. Stanowi to około pięciu porcji. Aby przestrzegać tego zalecenia, owoce i warzywa powinny być dodawane do prawie każdego posiłku.

Błonnik, który jest bogaty w pokarmy roślinne, ma dobry wpływ na trawienie. Jego włókna nie są trawione w żołądku i trafiają do jelita grubego, gdzie stają się pokarmem dla pożytecznych bakterii. Błonnik wspomaga przemianę materii i zapobiega zaparciom. Ponadto, fermentowane produkty mleczne mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie przewodu pokarmowego i powinny być włączone do zdrowej diety, jeśli nie masz niedoboru laktazy.

Pojawi się energia i normalizuje się sen

Trzymanie się spożycia kalorii i równowagi składników odżywczych zapewni Twojemu organizmowi wystarczającą ilość energii. Łatwiej będzie Ci radzić sobie z codziennymi czynnościami i prowadzić aktywny tryb życia.

Sprawdź:   Dieta kopenhaska - wady i zalety

Zdrowa dieta może również pomóc Ci dobrze się wyspać. Wpływ pożywienia na jakość nocnego wypoczynku został potwierdzony badaniami. Naukowcy znaleźli związek między nadmiernym spożyciem słodkich i tłustych pokarmów a faktem, że uczestnicy eksperymentu byli mniej skłonni do przejścia w głęboką, regenerującą fazę snu. Często też budzili się w nocy. Jeśli nie miałeś dobrego snu w nocy w długi czas, jest to powód, aby ponownie rozważyć swoją dietę w ogóle i kolacje w szczególności.

Zdjęcie autorstwa Lisa z Pexels

Może Ci się także spodobać

Kobieta chora

5 sposobów na rotawirusa

  • 3 stycznia 2020
Zakażenie rotawirusami jest szczególnie uciążliwe. Silne wymioty, biegunka, ból brzucha i uczucie ogólnego rozbicia uniemożliwiają normalne funkcjonowanie. Tak zwana grypa żołądkowa lub grypa jelitowa wyklucza z życia nawet na kilka
amarantus

Amarantus, czyli jedna z najpożywniejszych roślin świata

  • 4 stycznia 2020
Amarantus, inaczej nazywany szarłatem, jest jednym z tak zwanych pseudozbóż, które uprawia się od tysięcy lat. Roślina jest wyjątkowo odżywcza, a jej właściwości docenili już Indianie i mieszkańcy Himalajów. W
Kobieta uprawiająca sport

Aminokwasy niezbędne dla mięśni

  • 4 stycznia 2020
Najbardziej znanymi aminokwasami są BCAA. Są one odpowiedzialne za regenerację masy mięśniowej oraz jej budowę. Składają się z izoleucyny, waliny i leucyny. Organizm jednak nie ma zdolności syntezowania tych substancji.
Migdały

Białko a redukcja tkanki tłuszczowej

  • 8 stycznia 2020
Białko to nie tylko budulec masy mięśniowej, ale także doskonały spalacz tłuszczu. Główne jego zadanie to działanie anaboliczne oraz antykataboliczne. Można dokonać podziału białek ze względu na prędkość, z jaką