Zdrowie

Witaminy, które dbają o odporność

jabłko witaminy

Aby zapewnić sobie i utrzymać prawidłowe zdrowie, człowiek powinien dostarczać sobie każdego dnia wszystkich niezbędnych witamin. Nie można ich uporządkować pod względem ważności. Każda z witamin odgrywa jakąś ważną rolę i dlatego też nie może być zastąpiona przez inną substancję. Niektóre wpływają chociażby na układ immunologiczny. To właśnie po ich większe dawki powinny sięgnąć te osoby, które bardzo często chorują, a jesienią i zimą niemalże przez cały czas muszą przesiadywać w domu na L4.

Największy wpływ na funkcjonowanie ludzkiego układu immunologicznego mają witaminy antyoksydacyjne, czyli tzw. przeciwutleniacze. Do tego grona zaliczają się trzy substancje: witamina A, witamina E oraz witamina C. Trzecia z nich przez przeciętnego człowieka uznawana jest za najważniejszą. Gdy ktoś zastanawia się, jak wzmocnić odporność, w pierwszej kolejności przychodzi mu na myśl zakup suplementu zawierającego maksymalną dawkę witaminy C. Nie tędy droga. Kwas askorbinowy w pewien sposób wpływa na działanie układu immunologicznego, ale na pewno nie w taki sposób, jak to się wszystkim wydaje. Nikogo nie uchroni bowiem przed zachorowaniem. Jedyne, co może zdziałać, to sprawić, że przeziębienie czy grypa szybciej przeminą.

A jako że witamina C występuje dosłownie we wszystkich produktach spożywczych i w Polsce mało kto cierpi na jej niedobory, lepiej zapewnić sobie dodatkową podaż witaminy A i witaminy E. One również dbają o cały organizm od wewnątrz i chronią go przed atakami wirusów i bakterii. Witaminę A można znaleźć w wątróbce, owocach morza, zielonych liściach, marchewce, dyni czy morelach. Witamina E występuje z kolei głównie w olejach roślinnych, pestkach i orzechach. Obie wspaniale dbają o zdrowie. Obie warto przyjmować także pod postacią suplementów diety.

Zdjęcie – S. Hermann & F. Richter z Pixabay

Sprawdź:   Pięć korzyści płynących z regularnego picia wody

Może Ci się także spodobać

Kobieta chora

5 sposobów na rotawirusa

  • 3 stycznia 2020
Zakażenie rotawirusami jest szczególnie uciążliwe. Silne wymioty, biegunka, ból brzucha i uczucie ogólnego rozbicia uniemożliwiają normalne funkcjonowanie. Tak zwana grypa żołądkowa lub grypa jelitowa wyklucza z życia nawet na kilka
amarantus

Amarantus, czyli jedna z najpożywniejszych roślin świata

  • 4 stycznia 2020
Amarantus, inaczej nazywany szarłatem, jest jednym z tak zwanych pseudozbóż, które uprawia się od tysięcy lat. Roślina jest wyjątkowo odżywcza, a jej właściwości docenili już Indianie i mieszkańcy Himalajów. W
Kobieta uprawiająca sport

Aminokwasy niezbędne dla mięśni

  • 4 stycznia 2020
Najbardziej znanymi aminokwasami są BCAA. Są one odpowiedzialne za regenerację masy mięśniowej oraz jej budowę. Składają się z izoleucyny, waliny i leucyny. Organizm jednak nie ma zdolności syntezowania tych substancji.
Migdały

Białko a redukcja tkanki tłuszczowej

  • 8 stycznia 2020
Białko to nie tylko budulec masy mięśniowej, ale także doskonały spalacz tłuszczu. Główne jego zadanie to działanie anaboliczne oraz antykataboliczne. Można dokonać podziału białek ze względu na prędkość, z jaką