Aby zapewnić sobie i utrzymać prawidłowe zdrowie, człowiek powinien dostarczać sobie każdego dnia wszystkich niezbędnych witamin. Nie można ich uporządkować pod względem ważności. Każda z witamin odgrywa jakąś ważną rolę i dlatego też nie może być zastąpiona przez inną substancję. Niektóre wpływają chociażby na układ immunologiczny. To właśnie po ich większe dawki powinny sięgnąć te osoby, które bardzo często chorują, a jesienią i zimą niemalże przez cały czas muszą przesiadywać w domu na L4.

Największy wpływ na funkcjonowanie ludzkiego układu immunologicznego mają witaminy antyoksydacyjne, czyli tzw. przeciwutleniacze. Do tego grona zaliczają się trzy substancje: witamina A, witamina E oraz witamina C. Trzecia z nich przez przeciętnego człowieka uznawana jest za najważniejszą. Gdy ktoś zastanawia się, jak wzmocnić odporność, w pierwszej kolejności przychodzi mu na myśl zakup suplementu zawierającego maksymalną dawkę witaminy C. Nie tędy droga. Kwas askorbinowy w pewien sposób wpływa na działanie układu immunologicznego, ale na pewno nie w taki sposób, jak to się wszystkim wydaje. Nikogo nie uchroni bowiem przed zachorowaniem. Jedyne, co może zdziałać, to sprawić, że przeziębienie czy grypa szybciej przeminą.

A jako że witamina C występuje dosłownie we wszystkich produktach spożywczych i w Polsce mało kto cierpi na jej niedobory, lepiej zapewnić sobie dodatkową podaż witaminy A i witaminy E. One również dbają o cały organizm od wewnątrz i chronią go przed atakami wirusów i bakterii. Witaminę A można znaleźć w wątróbce, owocach morza, zielonych liściach, marchewce, dyni czy morelach. Witamina E występuje z kolei głównie w olejach roślinnych, pestkach i orzechach. Obie wspaniale dbają o zdrowie. Obie warto przyjmować także pod postacią suplementów diety.

Zdjęcie – S. Hermann & F. Richter z Pixabay