Aby cieszyć się szczupłą sylwetką i dobrą kondycją fizyczną, powinno się ćwiczyć każdego dnia. Niestety, praca i obowiązki domowe sprawiają, że trudno ustalić regularne godziny treningów. Jest to jednak ważne, by ćwiczenia przynosiły oczekiwane rezultaty. Jakie godziny wybrać na treningi – poranne czy wieczorne?

Trening o poranku – wady i zalety

Jeżeli ćwiczy się o poranku, mięśnie są słabo rozgrzane. Z tego powodu częściej dochodzi do kontuzji, gdyż wiele osób przeprowadza mało dokładną rozgrzewkę. Treningi o poranku są nieodpowiednie dla seniorów, gdyż podnoszą ryzyko wystąpienia zawału serca. Największa liczba zawałów mięśnia sercowego ma miejsce przed godziną 12, ponadto zawały poranne są rozleglejsze i poważniejsze w skutkach niż zawały, do których doszło popołudniu lub wieczorem.

Treningi poranne są zalecane osobom, które chcą spalić nadmiar tkanki tłuszczowej. Zapasy glikogenu są spalane w czasie snu, dlatego mięśnie podczas porannego treningu czerpią energię przede wszystkim z zapasów tłuszczu. Ten sam trening o poranku spala więcej nadprogramowej tkanki tłuszczowej niż trening wieczorem. Dodatkowo ćwiczenia rano przyśpieszają tempo metabolizmu na cały dzień i poprawiają samopoczucie.

Ćwicząc rano, jest się bardziej skoncentrowanym, gdyż mózg jest wypoczęty. O poranku łatwiej wypracować prawidłową technikę ćwiczeń. Co więcej, rano rzadziej „coś wypada”, gdyż wyjścia z przyjaciółmi i rodzinne spotkania odbywają się głównie popołudniami i wieczorami.

Ćwiczenia wieczorem – wady i zalety

Wieczorami mięśnie są dobrze rozgrzane, dzięki czemu spada ryzyko kontuzji. Treningi wymagające dźwigania ciężarów dają dzięki temu lepsze rezultaty. Dodatkowo siła mięśni jest wyższa ze względu na podniesiony poziom hormonów i wyższą temperaturę ciała niż o poranku. Wieczorny trening jest odpowiedni również w przypadku problemów z nocnym podjadaniem, gdyż wysiłek i zjedzenie białkowego posiłku potreningowego hamuje nadmierny apetyt. Niestety, ćwiczenia wieczorem spowalniają tempo nocnego metabolizmu, a przeholowanie z intensywnością treningu utrudnia zasypianie.

Zdjęcie – Chevanon Photography z Pexels