Odżywki białkowe stanowią bardzo wygodny suplement uzupełniających zapotrzebowanie na białko u osób aktywnych fizycznie. Oczywiście mogą być one stosowane również przez osoby nietrenujące, ale najczęściej sięgają po nie właśnie sportowcy.

Co daje spożywanie odżywki białkowej?

Odżywka białkowa to nic innego poza dobre źródło białka w diecie. Zawartość aminokwasów w produkcie wynosi najczęściej 80-90%. Suplement ten pozwala zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na ten składnik odżywczy. Jest to wygodna i smaczna forma przyjmowania białka. Smakowe odżywki stanowią również bardzo smaczną przekąskę i doskonale zaspokajają ochotę na słodycze.

Jak stosować odżywki białkowe?

Najczęstsza formą przyjmowania odżywki białkowej jest rozpuszczanie jej w wodzie lub mleku. Mieszankę można dodać również do koktajlu, jogurtu czy owsianki. Smakowe odżywki białkowe posiadają dodatek słodzików, przez co mogą stanowić alternatywę dla zwykłych słodyczy.

Odżywki białkowe polecane są szczególnie sportowcom, u których zapotrzebowanie na białko jest zwiększone. Najczęściej stosowane są przez osoby trenujące siłowo. Niemniej jednak, suplement ten może dobrze sprawdzić się także u osób odchudzających się. Ze względu na wysoką zawartość białka, stanowi przekąskę sycącą i niskokaloryczną, jednocześnie zaspokajającą ochotę na słodycze.

Jaką odżywkę białkową wybrać?

Na rynku dostępne są trzy podstawowe rodzaje odżywki białkowej. Najczęściej wybieraną i najtańszą opcją jest koncentrat białek serwatkowych – WPC. Zawiera on przynajmniej 80% białka. Ilość ta jest całkowicie wystraczająca dla większości amatorów.

Dla nieco bardziej wymagających konsumentów dostępne są WPH i WPI. WPI – izolat białek serwatkowych – posiada przynajmniej 90% białka. W WPH zawartość ta jest podobna, jednak białka poddane zostały wcześniejszej częściowej hydrolizie. Z tego powodu są łatwiej wchłaniane w przewodzie pokarmowym, powodują większy wyrzut insuliny (hormon anaboliczny) oraz zwiększają szybkość regeneracji w trakcie jednostki treningowej.

Dla wegan tworzone są specjalne odżywki białkowe na bazie soi, grochu, fasoli lub innych roślin strączkowych.

Wybór odżywki białkowej jest kwestią bardzo indywidualną. Dla amatorów, którzy dbają o odpowiednią podaż białka, wystraczająca będzie WPC. Bardzo ambitne osoby mogą zdecydować się na WPH i WPI. WPI poleca się stosować w czasie okołotreningowym, natomiast WPH w pozostałych porach dnia.

Zdjęcie – skeeze z Pixabay