Zdrowie

Odchudzanie dzieci – czy jest bezpieczne?

dzieci

Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. Z raportu WHO wynika, że 29 procent polskich dzieci w wieku 11-14 ma nadwagę, a wielu nastolatków w tym wieku waży nawet ponad 100 kg. Nadwaga i otyłość poważnie zagrażają zdrowiu, dlatego rodzice zastanawiają się, czy odchudzenie dzieci jest bezpieczne.

Przyczyny otyłości polskich dzieci

Wśród przyczyn otyłości wśród polskich dzieci najczęściej wymienia się nieprawidłową dietę i brak ruchu – dotyczą one aż 95 procent nastolatków z nadwagą i otyłością. Jedynie 5 procent dzieci cierpi na choroby takie jak niedobór hormonu wzrostu, zaburzenia pracy tarczycy lub przyjmuje kortykosteroidy, powodujące szybkie tycie. 

Nieprawidłowa dieta dzieci często jest powiązana z nieprawidłowym żywieniem całej rodziny. Rodzice również cierpią na nadwagę i spożywają zbyt duże ilości tłuszczów i cukrów prostych. Dzieci jedzą te same posiłki, przez co dorośli skazują je na nadmierną masę ciała. Dodatkowo rodzice z nadwagą i otyłością rzadko zachęcają potomstwo do aktywności fizycznej, przez co nastolatki spędzają większość czasu przed komputerem lub telewizorem. Taki tryb życia sprzyja nadmiernej masie ciała i utrudnia odchudzanie.

Odchudzanie dzieci pod okiem pediatry i dietetyka

Jeżeli pediatra stwierdzi, że dziecko ma nadwagę, jak najszybciej powinno się wprowadzić zmiany w jadłospisie pociechy. Rodzice na własną rękę mogą wykluczyć z diety dziecka wszelkie słodycze, fast foody, słodkie napoje, chipsy, zupki instant oraz dania gotowe. Pozostałe zmiany w diecie powinny być skonsultowane z dietetykiem dziecięcym i poprzedzone odpowiednimi badaniami. 

Lekarz pediatra lub dietetyk powinni zlecić przeprowadzenie morfologii, poziomu glukozy we krwi, poziomu hormonów tarczycy oraz badania moczu. Testy laboratoryjne pozwalają wykluczyć ewentualne choroby metaboliczne, takie jak cukrzyca czy niedoczynność tarczycy. Jeżeli dziecko cierpi wyłącznie na nadwagę, dietetyk układa dietę, dzięki której organizm chłopca lub dziewczynki otrzymuje odpowiednią ilość składników odżywczych, przy jednoczesnej redukcji wagi.

Sprawdź:   Bieganie czy jazda na rowerze? Jak szybciej schudnąć?

Zdjęcie – Bess Hamiti z Pexels

Może Ci się także spodobać

Kobieta chora

5 sposobów na rotawirusa

  • 3 stycznia 2020
Zakażenie rotawirusami jest szczególnie uciążliwe. Silne wymioty, biegunka, ból brzucha i uczucie ogólnego rozbicia uniemożliwiają normalne funkcjonowanie. Tak zwana grypa żołądkowa lub grypa jelitowa wyklucza z życia nawet na kilka
amarantus

Amarantus, czyli jedna z najpożywniejszych roślin świata

  • 4 stycznia 2020
Amarantus, inaczej nazywany szarłatem, jest jednym z tak zwanych pseudozbóż, które uprawia się od tysięcy lat. Roślina jest wyjątkowo odżywcza, a jej właściwości docenili już Indianie i mieszkańcy Himalajów. W
Kobieta uprawiająca sport

Aminokwasy niezbędne dla mięśni

  • 4 stycznia 2020
Najbardziej znanymi aminokwasami są BCAA. Są one odpowiedzialne za regenerację masy mięśniowej oraz jej budowę. Składają się z izoleucyny, waliny i leucyny. Organizm jednak nie ma zdolności syntezowania tych substancji.
Migdały

Białko a redukcja tkanki tłuszczowej

  • 8 stycznia 2020
Białko to nie tylko budulec masy mięśniowej, ale także doskonały spalacz tłuszczu. Główne jego zadanie to działanie anaboliczne oraz antykataboliczne. Można dokonać podziału białek ze względu na prędkość, z jaką