Bieżąca konserwacja i naprawa rowerów jest bardzo ważna. Szczególną pielęgnację powinno się zastosować po zimie. Zwłaszcza jeśli nasz ulubiony jednoślad nie został właściwie zakonserwowany jesienią. Ale nic straconego zabiegi pielęgnacyjne można również wykonać bezpośrednio przed wiosennymi wycieczkami. Zanim jednak wyciągniesz swój ekologiczny środek transportu z garażu, piwnicy czy innych zakamarków sprawdź, czy posiadasz wszystkie niezbędne akcesoria do jego renowacji oraz zastosuj się do poniżej instrukcji.
Niezbędne akcesoria:
1. Zestaw imbusów, śrubokręt płaski i krzyżakowych oraz podstawowych zestaw kluczy.
2. Szczoteczka do czyszczenia roweru z brudu (na rynku dostępne są zestawy akcesoriów do czyszczenia rowerów).
3. Szczotka do czyszczenia łańcucha w rowerze.
4. Szampon do czyszczenia rowerów.
5. Pompka rowerowa
6. Benzyna oraz twardy pędzel.
7. Specjalne oleje do smarowania łańcucha.
8. Ewentualnie zestaw łat do sklejania dętki.
Czyszczenie z błota i zabrudzeń
W pierwszej kolejności oczyść dokładnie rower z błota i innych zabrudzeń. Uwzględnij także koła i opony. Do mycia użyj miękkiej szmatki i delikatnego detergentu. W przypadku czyszczenia jednośladu na słońcu warto wybierać go od razu na sucho, aby uniknąć powstawaniu smug.
Czyszczenie łańcucha
Najlepiej w tym celu zdjąć łańcuch i zanurzyć go w pojemniku z benzyną ekstrakcyjną. Jednak najpierw powinno się go również wyczyścić z zaległego smaru. Najlepiej sprawdzi się do tego szczoteczka. Po kąpieli w benzynie dokładnie osusz łańcuch. Wersją uproszczoną jest czyszczenie łańcucha na rowerze. Oczyść każde ogniwo łańcucha specjalną maszynką ze szczególnym uwzględnieniem ich środka, a następnie nasmaruj łańcuch benzyną przy pomocy szmatki z każdej strony. Istotne jest również oczyszczenie trudnodostępnych przestrzeni między kołami zębatymi. Do tego celu może posłużyć specjalna szczotka lub wąski, twardy pędzel. W tym celu użyj dużej ilości benzyny, wówczas brud zacznie sam spływać. Warto także pamiętać o dokładnym czyszczeniu przerzutek. Kółka przerzutek można oczyścić bez konieczności demontażu przy użyciu płaskiego śrubokręt i szmatki.
Smarowanie
Gdy już rower będzie suchy, należy pomyśleć o nasmarowaniu łańcucha specjalnym olejem dostępnym w sklepie rowerowym. Pokryć olejem należy dokładnie każde ogniwo z osobna. A po kilku minutach wytrzeć cały z zewnątrz. Łańcuch powinien być tłusty w środku, suchy na brzegach. Nowe rowery nie wymagają smarowania innych podzespołów, ponieważ są hermetyczne zamykane. Jeśli jednak chcemy poprawić pracę przerzutek i hamulców, warto wkroplić olej do łańcuchów pomiędzy linkami a pancerzem je ochraniającym.
Kontrola stanu elementów wyposażenia
Przed pierwszą jazdą warto sprawdź stan opon. Wystarczy przyjrzeć się oponom, aby stwierdzić, jaki jest stan bieżnika, albo czy opona nie uległa odkształceniu. Należy także zbadać szczelność dętki. W tym celu można napompować ją i zanurzyć w dużym pojemniku z wodą. Prostą metodą jest napompowanie kół i odczekanie kilku dni. Jeśli koła będą bez powietrza dętka może być przednia. Należy również sprawdzić poziom zużycia klocków hamulcowych. Bardzo ważne ze względu na bezpieczeństwo jest sprawne oświetlenie. Koniecznością jest sprawdzenie, czy wszystkie światła działają, czy baterie nie zostały wyczerpane lub się nie wylały. W razie nieprawidłowości, warto skorzystać z usług serwisu rowerowego albo dokupić dodatkowy lub wymienić uszkodzony element wyposażenia roweru.
Wiosenna wycieka rowerowa to czysta przyjemność pod warunkiem, że rower jest sprawny. Aby nieprzyjemne niespodzianki nie spotkamy nas podczas podróży. Dlatego istotna jest właściwa konserwacja oraz wymiana zużytych elementów na czas.