Zdrowie

Fluor – niezbędny w diecie czy toksyczny?

fluor

Fluor przez wiele osób jest uznawany za niebezpieczny składnik wód mineralnych i żywności, którego za wszelką cenę powinno się unikać. Jaka jest prawda?

Pozytywne działanie fluoru

Fluor jest pierwiastkiem niezbędnym do ochrony zębów przed próchnicą. Jego pozytywne działanie polega również na hamowaniu rozwoju zmian miażdżycowych w aorcie i innych tętnicach. Ponadto fluor wykazuje skuteczność we wspieraniu walki z nowotworami i zakażeniami układu moczowego. 

Wykluczenie fluoru z diety i unikanie picia wody mineralnej z jego dodatkiem jest poważnym błędem. Pierwiastek jest obecny w rybach, serach żółtych, pleśniowych i topionych, a także w produktach pełnoziarnistych. Dieta uboga w fluor powoduje znaczne osłabienie zębów i kości, przyspiesza rozwój próchnicy i utrudnia leczenie choroby wieńcowej. Zapotrzebowanie na fluor jest niewysokie, dlatego bez trudu uzupełnia się je za pomocą diety. Dzięki temu można zrezygnować z używania past do zębów z fluorem, choć zawartość pierwiastka w ich składzie jest znikoma i nieszkodliwa dla zdrowia. 

Nadmiar fluoru w diecie

Nadmiar fluoru w diecie utrudnia pracę wątroby i nerek, a także powoduje problemy z koncentracją, uczeniem się i zapamiętywaniem. Długotrwałe spożywanie zbyt dużej ilości produktów z pierwiastkiem prowadzi do obniżenia poziomu inteligencji, widocznego szczególnie u dzieci. U ciężarnych nadmiar fluoru w diecie skutkuje niską masą urodzeniową płodu i zaburzeniami rozwojowymi dziecka. Ponadto może wywoływać przedwczesny poród i poronienie.

Powinno się pamiętać, że w praktyce nadmiar fluoru w diecie występuje niezwykle rzadko, podobnie jak zatrucie pierwiastkiem z powodu używania pasty do zębów z jego dodatkiem. Tym samym, nie ma żadnych powodów do wykluczania fluoru z posiłków, unikania wody mineralnej z jego zawartością i używania past do zębów bez fluoru. Jedynie w przypadku małych dzieci powinno się każdorazowo pilnować malucha, aby dokładnie płukał usta po myciu ząbków – dieta dziecka nie musi być w żaden sposób modyfikowana w celu zmniejszenia ilości spożywanego fluoru. 

Sprawdź:   Dieta samuraja - inspirowana japońskim stylem odżywiania

Zdjęcie – Derrick Sherrill z Pixabay

Może Ci się także spodobać

Kobieta chora

5 sposobów na rotawirusa

  • 3 stycznia 2020
Zakażenie rotawirusami jest szczególnie uciążliwe. Silne wymioty, biegunka, ból brzucha i uczucie ogólnego rozbicia uniemożliwiają normalne funkcjonowanie. Tak zwana grypa żołądkowa lub grypa jelitowa wyklucza z życia nawet na kilka
amarantus

Amarantus, czyli jedna z najpożywniejszych roślin świata

  • 4 stycznia 2020
Amarantus, inaczej nazywany szarłatem, jest jednym z tak zwanych pseudozbóż, które uprawia się od tysięcy lat. Roślina jest wyjątkowo odżywcza, a jej właściwości docenili już Indianie i mieszkańcy Himalajów. W
Kobieta uprawiająca sport

Aminokwasy niezbędne dla mięśni

  • 4 stycznia 2020
Najbardziej znanymi aminokwasami są BCAA. Są one odpowiedzialne za regenerację masy mięśniowej oraz jej budowę. Składają się z izoleucyny, waliny i leucyny. Organizm jednak nie ma zdolności syntezowania tych substancji.
Migdały

Białko a redukcja tkanki tłuszczowej

  • 8 stycznia 2020
Białko to nie tylko budulec masy mięśniowej, ale także doskonały spalacz tłuszczu. Główne jego zadanie to działanie anaboliczne oraz antykataboliczne. Można dokonać podziału białek ze względu na prędkość, z jaką