Zdrowie

Diety z niskim indeksem glikemicznym – z czego wynika ich skuteczność?

dieta lekarz

Stosowanie diet opartych na spożywaniu produktów o niskim indeksie glikemicznym propagowali miedzy innymi dr Montignac i dr Agatston. Obaj lekarze zauważyli, że ich pacjenci tyją z powodu spożywania nadmiernej ilości cukrów prostych, dlatego opracowali diety, które opierają się na ich wyeliminowaniu z jadłospisu. Jak działa dieta Montignaca i dieta South Beach?

Indeks glikemiczny postawą odchudzania

Dieta Montignac i South Beach to schematy żywieniowe, które trudno określić mianem typowej diety odchudzającej. Pierwsza faza obu diet skupia się co prawda na redukcji wagi, jednak kolejne fazy uczą prawidłowych nawyków żywieniowych i wpływają pozytywnie na kondycję organizmu. Diety Montignac i South Beach można stosować do końca życia, gdyż dzięki nim utrzymuje się odpowiednią masę ciała, a serce, wątroba, trzustka i inne ważne organy są chronione przed wystąpieniem chorób cywilizacyjnych. 

Niski indeks glikemiczny produktów oznacza, że ich spożywanie powoduje niewielki wzrost poziomu glukozy we krwi. Poziom ten jest kluczowy w czasie odchudzania, gdyż jego wahania powodują napady głodu i utrudniają spalanie tkanki tłuszczowej. Jeżeli spożywa się produkty o niskim IG, poziom cukru we krwi jest stale na niskim poziomie, a proces redukcji wagi jest łatwiejszy do przeprowadzenia. Dodatkowo niskie IG sprawia, że trzustka działa sprawniej, a nadmierne wyrzuty insuliny są rzadsze. Ryzyko cukrzycy maleje, a samopoczucie poprawia się. 

W przypadku diet opartych na kontrolowaniu indeksów glikemicznych liczenie kalorii w posiłkach jest zbędne. Na Montignacu i South Beach można jeść dużo, jednocześnie tracąc na wadze. Jest to dobra informacja dla wszystkich osób, które miały trudność w wytrwaniu w klasycznych dietach z powodu mikroskopijnych porcji jedzenia. Skupianie się na jakości posiłków, a nie na ich wielkości, uczy zasad racjonalnego odżywiania, dlatego osoby odchudzające się na diecie Montignac lub południowych plaż rzadko doświadczają efektu jo-jo. Tempo chudnięcia jest wolniejsze niż na słynnych dietach cud, jednak raz stracone kilogramy znikają bezpowrotnie.

Sprawdź:   Kwasy omega-3 - dlaczego są niezbędne w naszej diecie?

Zdjęcie – mohamed Hassan z Pixabay

Może Ci się także spodobać

Kobieta chora

5 sposobów na rotawirusa

  • 3 stycznia 2020
Zakażenie rotawirusami jest szczególnie uciążliwe. Silne wymioty, biegunka, ból brzucha i uczucie ogólnego rozbicia uniemożliwiają normalne funkcjonowanie. Tak zwana grypa żołądkowa lub grypa jelitowa wyklucza z życia nawet na kilka
amarantus

Amarantus, czyli jedna z najpożywniejszych roślin świata

  • 4 stycznia 2020
Amarantus, inaczej nazywany szarłatem, jest jednym z tak zwanych pseudozbóż, które uprawia się od tysięcy lat. Roślina jest wyjątkowo odżywcza, a jej właściwości docenili już Indianie i mieszkańcy Himalajów. W
Kobieta uprawiająca sport

Aminokwasy niezbędne dla mięśni

  • 4 stycznia 2020
Najbardziej znanymi aminokwasami są BCAA. Są one odpowiedzialne za regenerację masy mięśniowej oraz jej budowę. Składają się z izoleucyny, waliny i leucyny. Organizm jednak nie ma zdolności syntezowania tych substancji.
Migdały

Białko a redukcja tkanki tłuszczowej

  • 8 stycznia 2020
Białko to nie tylko budulec masy mięśniowej, ale także doskonały spalacz tłuszczu. Główne jego zadanie to działanie anaboliczne oraz antykataboliczne. Można dokonać podziału białek ze względu na prędkość, z jaką