Kuchnia

Dietetyczne frytki – jak je przyrządzić?

frytki

Fast foody są zabronione dla osób będących na diecie redukującej wagę ciała, jednak w rzeczywistości nikt nie powinien po nie sięgać. Szczególnie niekorzystne dla zdrowia są frytki, które przygotowuje się z mączki ziemniaczanej, smażąc je we fryturze. Czy istnieje przepis na frytki, które będą zdrowe i dietetyczne?

Frytki pełne tłuszczu i soli

Frytki w restauracjach typu fast food są przyrządzane w głębokim tłuszczu, a następnie grubo posypywane solą. Jeżeli frytki są karbowane lub wykonane z mączki ziemniaczanej chłoną więcej tłuszczu, co czyni je bardziej kalorycznymi. Frytki przygotowywane ze świeżych ziemniaków mają nawet o połowę mniej tłuszczu niż ich odpowiedniki z ziemniaczanej pulpy. 

Najmniej zdrowe są frytki ze znanych fast foodów. Porcja frytek w KFC ma 265 kcal w 100 g, w McDonald’s – 330 kcal w 100 g, a w Burger King – 272 kcal w 100 g. Różnice w kaloryczności frytek w popularnych sieciach fast foodów wynikają przede wszystkim z gatunku ziemniaków, z których przygotowywane są frytki, a także sposobu ich krojenia i smażenia (na przykład frytki belgijskie smaży się dwukrotnie). Ponadto frytki w fast foodach mają nawet do kilku gramów soli w jednej porcji, co odpowiada dziennemu zapotrzebowaniu na chlorek sodu bądź nawet je przekracza.

Frytki w zdrowszej odsłonie

Aby frytki były zdrowsze i mniej kaloryczne, można przygotować je ze świeżych ziemniaków i upiec je w piekarniku. Wystarczy obrać ziemniaki, pokroić je w dość grube słupki, a następnie skropić oliwą z oliwek i posypać mieszkanką ziół. Dodatek do dań piecze się w 200 stopniach Celsjusza aż do momentu zrumienienia. Pieczone frytki można podawać bez soli lub doprawić je jej niewielką ilością.

Zdrowe frytki można przygotować także z innych warzyw. Najlepsze do tego celu są: seler, marchew i bataty. Przygotowuje się je w sposób analogiczny jak w przypadku frytek z pieczonych ziemniaków, lecz piecze się je nieco krócej. Frytki warzywne można podawać jako dodatek do dań bądź jako ciepłą kolację.

Sprawdź:   Dieta kopenhaska - wady i zalety

Zdjęcie – Dzenina Lukac z Pexels

Może Ci się także spodobać

Napój orzeźwiający

Orzeźwiający napój na upalne dni

  • 6 stycznia 2020
W upalne dni apetyt jest mniejszy niż zwykle, lecz zastępowanie jedzenia wyłącznie wodą jest nierozsądne. Zdrową i sycącą przekąską na lato jest malinowa aqua fresca, czyli orzeźwiający koktajl z owoców.
Cebula i czosnek

Cebula na zdrowie, czyli jakie dolegliwości leczy

  • 14 stycznia 2020
Cebula jest jednym z najłatwiej dostępnych i najzdrowszych warzyw. Jej stosowanie na różnego rodzaju infekcje skraca czas trwania choroby. Warzywo chroni przed zaparciami, oczyszcza organizm, wzmacnia serce i reguluje poziom
Depresja i spadek nastroju

Co jeść, aby uchronić się przed spadkami nastroju?

  • 15 stycznia 2020
Wiosenne spadki nastroju są związane głównie z mniejszą ilością światła słonecznego w ciągu dnia oraz niedoborami różnych składników w diecie. Uzupełnienie posiłków w witaminy i minerały pomaga przetrwać trudny okres
Warzywa

Dieta Andersona to dieta niełączenia białek i węglowodanów

  • 29 stycznia 2020
Mianem diety Andersona określa się program żywieniowy, którego głównym założeniem jest niełączenie białek i węglowodanów. Stosowanie się do zasad diety pozwala zrzucić nawet 2 kg w ciągu 2 tygodni. Szybsze