Złe nawyki żywieniowe utrwalane od lat utrudniają przejście na zdrową, niskokaloryczną dietę. Z tego powodu osoby dbające o linię mają trudności z wytrwaniem w postanowieniu i rezygnują z diety już po kilku dniach. Dieta 50/50 jest dla wielu odchudzających się osób rozwiązaniem dotychczasowych problemów.

Dieta nawet dla łasuchów

Osoby na diecie redukującej masę ciała często narzekają na jej monotonność. Dieta 50/50 wychodzi poza ten schemat i pozwala na odrobinę folgowania. Najtrudniej jest przetrwać na tradycyjnej diecie pierwszy tydzień, gdy pokusa sięgnięcia po niedozwolone produkty jest największa, a głód najsilniej daje o sobie znać.

James B. Johnson stworzył dietę 50/50, a następnie przetestował ją sam na sobie. Analizując swoje wcześniejsze doświadczenia z dietami oraz efekty diety własnego autorstwa, doszedł do wniosku, że znacznie łatwiej jest zredukować wagę, jeżeli dokonuje się ciągłych zmian w jadłospisie. W zmianach chodzi nie tylko o kaloryczność posiłków, ale i rodzaj zjadanych produktów. James B. Johnson zaproponował, by dietę dzielić na dni „chude” i dni „tłuste”, kiedy można jeść znacznie więcej.

Dni chude i dni tłuste

W dni chude spożywa się 5 posiłków, których kaloryczność powinna wynosić od 800 do 1800 kcal w zależności od płci i rodzaju aktywności fizycznej w ciągu dnia. Kobiety, prowadzące siedzący tryb życia, powinny spożywać w dni chude od 800 do 1000 kcal, kobiety pracujące fizycznie – 1200-1300 kcal, a mężczyźni trenujący regularnie w umiarkowanym tempie – 1500-1800 kcal. W dni tłuste można spożywać maksymalnie do 2500 kcal bez względu na płeć.

Dni tłuste następują bezpośrednio po dniach chudych. Przykładowo, po 3 dniach chudych przez jeden dzień zjada się „tłuste” menu, a następnie ponownie przez 3 dni stosuje się ścisłą dietę. Oczywiście, im rzadziej przechodzi się na bardziej kaloryczny jadłospis, tym szybciej redukuje się wagę.

Atutem diety 50/50 jest możliwość ustalania dni tłustych w terminie, w którym planowane są rodzinne przyjęcia, firmowe eventy czy wypady z przyjaciółmi. Ponadto osoby stosujące dietę 50/50 są pełne energii i rzadziej dotyka je efekt jo-jo.

Podstawowe informacje o diecie 50/50

Co to jest dieta 50/50?

Dieta Dr. Johnsona, której nazwa to 50/50 (pół na pół) zakłada, iż jednego dnia spożywamy te produkty, które jemy zawsze, natomiast kolejnego dnia zmniejszamy kaloryczność posiłków do 25-35% tego co zjedliśmy poprzedniego dnia.

Jakie są zasady diety 50/50?

Zdrowa i aktywna kobieta dziennie powinna spożywać średnio ok. 2500 kcal. W dniach, kiedy liczbę spożywanych kalorii należy zmniejszyć, ich ilość powinna wynosić maksymalnie do 1000 kcal.

Kiedy można spodziewać się efektów diety 50/50?

Według badań dieta 50:50 daje zadowalające efekty. Nie jest to dieta, która da nam 8 kilogramów tygodniowo mniej, jednak po długim jej stosowaniu z pewnością będziemy osiągać lepsze efekty.