Początki fintess sięgają lat 60., gdy dr Keneth Cooper opracowała trening zwany aerobikiem. Obecnie treningi fitness przyjmują różne formy, a ich celem jest ukształtowanie sylwetki, poprawa wydolności organizmu oraz relaksacja ciała. Co kilka lat pojawiają się nowe zestawy treningowe, dlatego warto przyjrzeć się trzem nowościom: crossfit, TRX i jukarii.

Crossfit – trening popularyzowany przez Reebok

Trening crossfit jest najbardziej znaną z nowych form fitnessu – w znacznym stopniu przyczyniła się do tego promocja ćwiczeń ze strony marki Reebok. Program został przygotowany z myślą o szkoleniach służb mundurowych, w tym jednostek specjalnych, jednak jego wysoka skuteczność sprawiła, że crossfit zawitał w siłowniach i klubach fitness całego świata.

Trening trwa do 30 minut, jednak jest bardzo intensywny. Szybkie wykonywanie maksymalnej liczby powtórzeń kolejnych ćwiczeń angażuje wiele grup mięśniowych. Jest to skuteczny trening ogólnorozwojowy, poprawiający siłę i wytrzymałość oraz usprawniający metabolizm. Crossfit jest dedykowany dla osób, które trenują od pewnego czasu. Osoby poczatkujące są silnie narażone na kontuzje i przeciążenie organizmu.

TRX – ćwiczeniach na linach

W programie TRX wykonuje się ponad 300 różnych ćwiczeń dolnych i górnych partii ciała. Wszystkie ćwiczenia wykonuje się na dwóch linach, które są zakończone specjalnymi uchwytami. Trenująca osoba cały czas pozostaje jednak w kontakcie z podłożem, a liny pomagają jej utrzymać równowagę. Program jest pozbawiony elementów muzyki i choreografii, dlatego częściej wybierają go mężczyźni. Jego zaletą jest wzmocnienie i wyrzeźbienie mięśni bez nadmiernego ich rozbudowywania.

Jukarri – fitness „w zawieszeniu”

W treningu jukarii wykorzystuje się ciężar własnego ciała. Ćwiczy się, wisząc na specjalnych linach, do których przymocowany jest cyrkowy trapez. Trening opracowała marka Reebok przy współpracy słynnego Cirque du Soleil. Wszystkie ćwiczenia wykonuje się przy muzyce, a część z nich obejmuje elementy huśtania i bujania się w powietrzu jak podczas akrobacji cyrkowych.