Białko jest odpowiedzialne nie tylko za powiększanie masy mięśniowej, ale także ma zdolności redukujące tkankę tłuszczową. Działa ono wobec mięśni zarówno anabolicznie jak i antykatabolicznie. Istnieje kilka rodzajów białek, które można rozdzielić według szybkości, z jaką są wchłaniane oraz pochodzenia.

Białkiem, które ma najwięcej aminokwasów rozgałęzionych jest białko serwatkowe. Działa ono anabolicznie. Najlepiej, więc, aby przyjmowane było zaraz po wysiłku. Białko serwatkowe bardzo szybko się wchłania, a także regeneruje uszkodzone włókna mięśni.

Najdłuższy czas wchłaniania posiada białko kazeinowe. Stosowane powinno być przed snem. Działa ono regenerująco oraz zapewnia uczucie sytości.

Białko jaja kurzego jest znane od bardzo dawna i doskonałe jest dla osób, które nie tolerują laktozy.

Białko sojowe jest z najniższej półki wśród białek wyżej wymienionych, ale najbardziej korzystne dla portfela. Ma ono dobre dobroczynne działanie na układ sercowo-naczyniowy, a także obniża cholesterol.

Wśród białek serwatkowych wyróżniamy: Whey Protein Hydrolisate, Whey Protein Isolate, Whey Protein Concentrate.

Charakterystyka białka

Co to jest białko?

Białka są to struktury wielkocząsteczkowe zbudowane głównie z resztek aminokwasów. W ich składzie znajduje się około 50% węgla, blisko 25% tlenu, 18% azotu, a także między innymi wodór, siarka i fosfor.

Za co odpowiedzialne jest białko?

Białko jest odpowiedzialne nie tylko za powiększanie masy mięśniowej, ale także ma zdolności redukujące tkankę tłuszczową.

Białka pełnowartościowe i niepełnowartościowe

W celu określenia wartości odżywczej białek dzieli się je na dwie grupy. Proteiny pełnowartościowe, których struktura zawiera zestaw ośmiu aminokwasów egzogennych, zawarte są zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego praz białka niepełnowartościowe charakteryzują się brakiem pełnego zestawu aminokwasów, a w codziennej diecie najczęściej spotykane są w produktach zbożowych, roślinach strączkowych oraz orzechach.