Najbardziej znanymi aminokwasami są BCAA. Są one odpowiedzialne za regenerację masy mięśniowej oraz jej budowę. Składają się z izoleucyny, waliny i leucyny. Organizm jednak nie ma zdolności syntezowania tych substancji. Aminokwasy rozgałęzione zajmują około 25-35% mięśni. Intensywne treningi powodują uszkodzenia włókien mięśniowych, a także spadek dużej ilości aminokwasów.

Dzięki stosowaniu aminokwasów BCAA organizm podczas wysiłku nie korzysta energetycznie z mięśni. Jest to niezbędne, ponieważ jeśli trening jest ciężki to dochodzi do przepalenia włókien mięśniowych, aby wyprodukować cukier z innego źródła. Dzieję się tak, gdy w mięśniach skończy się glikogen.

Aminokwasy BCAA powodują wzrost wydzielania HGH i INS budują mięśnie. Mają także zdolności regeneracyjne oraz wpływają na wydolność.

BCAA można uzyskać zarówno w proszku jak i w tabletkach. Stężenie na jedną wynosi około 500 mg do 1500 mg. Stosowanie zależy od intensywności wysiłku.

Bardzo istotny jest stosunek aminokwasów w BCAA, ponieważ leucyna jest odpowiedzialna za produkcję energii. Aby więc glikogen nie był zabierany z mięśni w czasie treningu leucyna jest konieczna.